Sunday, September 21, 2014

၃။ အဓိပတိပစၥယ (နိေဒၵသ)



ဆႏၵာဓိပတိ ဆႏၵ သမၸယုတၱကာနံဓမၼာနံ တံ သမု႒ာနာနဥၥ႐ူပါနံ အဓိပတိ ပစၥေယန ပစၥေယာ ။
ဝီရိယာဓိပတိ ဝီရိယ သမၸယုတၱကာနံဓမၼာနံ တံ သမု႒ာနာနဥၥ႐ူပါနံ အဓိပတိ ပစၥေယန ပစၥေယာ ။
စိတၱာဓိပတိ စိတၱ သမၸယုတၱကာနံဓမၼာနံ တံ သမု႒ာနာနဥၥ႐ူပါနံ အဓိပတိ ပစၥေယန ပစၥေယာ ။
ဝီမံသာဓိပတိ ဝီမံသ သမၸယုတၱကာနံဓမၼာနံ တံ သမု႒ာနာနဥၥ႐ူပါနံ အဓိပတိ ပစၥေယန ပစၥေယာ ။
ယံယံဓမၼံ ဂ႐ုံကတြာ ေယေယဓမၼာ ဥပၸစၨႏိ ၱစိတၱေစတသိကာဓမၼာ ေတေတဓမၼာ ေတသံေတသံဓမၼာနံ
အဓိပတိ ပစၥေယန ပစၥေယာ ။
          အဓိပတိ သည္ကား အႀကီးအကဲ၊အေခါင္အခ်ဳပ္ပင္တည္း။ စၾကဝေတးမင္းသြားရာေနာက္သုိ႔ လက္ေအာက္ခံ တုိင္း၊နုိင္ငံ ဘုရင္ေတြ လုိက္ပါရၿမဲျဖစ္သကဲ့သုိ႔ အဓိပတိေလးပါး တပါးပါးက အဓိပတိတပ္လုိက္ၿပီဆုိတာနဲ႔ က်န္သုံးပါး သူ႕ေနာက္လုိက္ကာ အကုန္ျဖစ္ရေတာ့သည္။ အဓိပတိသေဘာသည္ အေကာင္းအဆုိး၊ေလာကီေလာကုတၱရာ ႏွစ္ဌာန စလုံးတြင္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ သေဘာရွိသည္။ ေကာင္းမႈဘက္တြင္အဓိပတိတပ္ပါက ေကာင္းေသာအက်င့္၊ ေကာင္း ေသာအႀကံ၊ေကာင္းေသာအေလ့၊ေကာင္းေသာအမႈတုိ႔တြင္ သူမတူေအာင္ေကာင္းမြန္ျမင့္ျမတ္၍ ေလာကဓါတ္တခုလုံး ခ်မ္းေျမ႕ဖုိ႔သာ ရွိေပလိမ့္မည္။ မေကာင္းမႈဘက္တြင္အဓိပတိတပ္ပါက ေမာင္ရင္ငေတမုိက္ကန္း၊ မုိက္ခ်က္ကကမ္းကုန္၊ မေကာင္းတာအကုန္လုပ္၊မဟုတ္တာအကုန္ေျပာ၊ ေလာကႀကီးတခုလုံး မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ကာ ဒုကၡပင္လယ္ေဝဖုိ႔သာ ရွိေပမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိအဓိပတိတရားကုိ အေလးဂ႐ုျပဳကာ ေကာင္းသည့္ဘက္တြင္ အဓိပတိတပ္ၾကပါမွ ေလာကတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းရာအခြင့္ ျမင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
          ဆႏၵာဓိပတိ ဆႏၵအားႀကီးေသာသူအား လုပ္လုိ႔မျဖစ္နုိင္တာ ဘာမွ်မရွိ။ ဤေနရာတြင္ သမၼာဆႏၵႏွင့္ မိစာၦဆႏၵကုိ ခြဲျခားသိျမင္ဖုိ႔အေရးႀကီးပါသည္။ ေမတၱာ၊က႐ုဏာႏွင့္ယွဥ္ေသာ၊ ေစတနာ၊သဒၶါႏွင့္ယွဥ္ေသာ၊ ဉာဏ္ပညာႏွင့္ယွဥ္ေသာ လုိအင္ဆႏၵသည္ သမၼာဆႏၵျဖစ္၏။ ေလာဘ၊ေဒါသ၊မာန္မာန၊မိစာၦဒိ႒ိ စသည္တုိ႔ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ဆႏၵသည္ မိစာၦဆႏၵျဖစ္ပါ သည္။ ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရားရွင္ထံေတာ္တြင္ ဘုရားဆုကုိပန္ခဲ့ေသာ အေလာင္းေတာ္သုေမဓာရွင္ရေသ့၏ ဆႏၵသည္ သတၱဝါအားလုံးအေပၚ သနားက႐ုဏာႀကီးမားလြန္းစြာျဖင့္ သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲအေပါင္းမွ လြတ္ေျမာက္ရာကုိ ညႊန္ျပေပးလုိ ေသာ မဟာက႐ုဏာ၊ေမတၱာ၊ဉာဏ္ပညာ၊သဒၶါျဖင့္ယွဥ္ေသာ သမၼာဆႏၵေတာ္ႀကီးျဖစ္ပါသည္။ ထုိဆႏၵာအဓိပတိတပ္ေသာ အခါ ဒါနပါရမီ၊ဒါနဥပပါရမီ၊ဒါနပရမတၳပါရမီ၊ ဝီရိယပါရမီ၊ဝီရိယဥပပါရမီ၊ဝီရိယပရမတၳပါရမီ၊ စသျဖင့္ ပါရမီေတာ္(၁၀)ပါး အဆင့္သုံးဆင့္ကုိ သာမာန္လူတုိ႔မျဖည့္က်င့္နုိင္ေလာက္ေအာင္ ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ဆႏၵကဦးေဆာင္ေရွ႕သြားရွိ လ်က္ ဝီရိယ၊စိတ္ဓါတ္၊ပညာအားလုံးလုိက္ပါျပည့္စုံလာၿပီး ေလာကတခြင္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေဂါတမဗုဒၶအရွင္ ပြင့္ထြန္း ေပၚေတာ္မူခဲ့သည္မွာ သမၼာဆႏၵာဓိပတိေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ပါသည္ ။
ကုိယ့္တုိင္းျပည္စစ္ရႈံးရတာကုိ နာလုံးႀကီးေပါက္၊အၿငွဳိးမာန္ဖြဲ႕၊ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒအျမင္က်ဥ္းလြန္းေတာ့ အစြန္း ေရာက္ ဖက္ဆစ္၊နာဇီျဖစ္၊ စစ္အာဏာရွင္စံနစ္ကုိအတင္းသြတ္သြင္း၊ ကမာၻကုိမင္းမူမဲ့ေလာဘနဲ႔ ေဒါသဇက္ကုန္ဖြင့္၊အစု လုိက္အၿပဳံလုိက္လူသတ္ပြဲေတြခင္း၊လူေတြကုိကမာၻစစ္ထဲဆြဲသြင္းလုိ႔ ဟစ္တလာလုိစစ္အာဏာ႐ူးေတြေၾကာင့္ ကမာၻႀကီး မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ခဲ့ရတာ မိစာၦဆႏၵာဓိပတိပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္းမွာ ေကာင္းျမတ္တဲ့စိတ္ထားနဲ႔ သမၼာဆႏၵာဓိပတိတပ္လုိ႔ မြန္ျမတ္တဲ့သူေတာ္စင္ေတြအျဖစ္ ေလာကေကာင္းက်ဳိးေဆာင္နုိင္သူ မ်ားျပားလာပါေစေၾကာင္း ဆုမြန္ေကာင္းေခၽြလုိက္ရပါသည္။
ဝီရိယာဓိပတိ ဝီရိယအားႀကီးေသာသူအား ေတာင္ႀကီးဖဝါးေအာက္၊လႈိင္းႀကီးေလွေအာက္ တေလာကလုံးျပားျပား ေမွာက္ရမည္ကုိ တုိ႔ျမန္မာေတြေမ႔ေနၿပီေလာ။ အေလာင္းေတာ္ဇနကၠမင္းသားရဲ႕ မဟာဝီရိယစြမ္းအားနဲ႔ ပင္လယ္ကုိအံတု လုိရာခရီးေရာက္လုိ႔ ရည္မွန္းခ်က္ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ရြက္ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့တာ အတုယူစရာေကာင္းလွပါတယ္။
ဒီလုိမွမဟုတ္ပဲ တလြဲဆံပင္ေကာင္း ေနညဳိရင္ေလၿပဳိလုိ႔ ဟုိဆုိင္ကုိပုံမွန္သြား အရက္သမားလုံ႔လေတြ၊ ဂိမ္းဆုိင္ မွာ ေနကုန္ဝင္၊ ခ်က္တင္မွာေနကုန္ေမ်ာ၊(အေရမရအဖတ္မရတဲ့) ပေရာပရီလုံ႔လဝီရိယေတြ၊ ဒါေတြနဲ႔အခ်ိန္ကုန္ေနၾကရင္ ျဖင့္ သူတုိ႔အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားအတြက္ သိတတ္ၾကတဲ့လုံ႔လရွင္ေတြက တုိ႔ျမန္မာသယံဇာတေတြကုိ လက္ဝါးႀကီးအုပ္  လုပ္ခ်င္တုိင္းလုပ္သြားၾကေတာ့မွာ ေတြးပူဖုိ႔ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ မွန္ကန္ေသာ အေတြးအေခၚအယူအဆေတြနဲ႔ လုံ႔လဝီရိယအဓိပတိတပ္လုိ႔ ကုိယ့္သာသနာ၊ကုိယ့္တုိင္းျပည္အတြက္ မဟုတ္ေသးေတာင္ ကုိယ့္အတြက္ကုိယ္ေကာင္းဖုိ႔ ေလးေလာက္ေတာ့ ႀကဳိးစားၾကစမ္းပါလုိ႔ က႐ုဏာေရွ႕ထား တုိက္တြန္းရပါသည္။
စိတၱာဓိပတိ စိေတၱန နိေယေက ေလာေကာ တဲ႔ ။ တေလာကလုံးကုိ စိတ္ကသာဦးေဆာင္သည္။ စိတ္ဓါတ္ အင္အား ႀကီးမားသူသည္ ေလာကလူသားအေပါင္းတုိ႔ကုိ မိမိအလုိသုိ႔လုိက္ေစလ်က္ အလုိရွိရာကုိ ျပဳျပင္စီရင္ဖန္ဆင္း နုိင္စြမ္းရွိ၏။ ေရ၊ေျမ၊ေလ၊မီး အသက္မဲ့ဓါတ္ႀကီးေလးပါးသည္ပင္ စိတ္၏ဆြဲေဆာင္ရာသုိ႔လုိက္၍ စိတ္ကျပဳျပင္စီရင္သလုိ ျဖစ္ပ်က္ေျပာင္းလဲၾကရသည္။ ပါရမီေတာ္အဟုန္ျပည့္စုံလ်က္ စိတ္ဓါတ္ခြန္အားႀကီးမားစြာျဖင့္ ဘုရားမျဖစ္သမွ်ငါမထ ဟု  ေဗာဓိပင္ေရႊပလႅင္ေပၚတြင္္ ထက္ဝယ္ဖြဲ႕ေခြေနေတာ္မူေလေသာ အေလာင္းေတာ္သိဒၶတၳကုိ တန္ခုိးအရာမွာ ျဗဟၼာႀကီး ေတြေတာင္မနုိင္တဲ့ မာရ္နတ္ရဲ႕ ေႏွာင္႔ယွက္ဖ်က္ဆီး၊ ပလႅင္လုပြဲႀကီးဆင္တာကုိေတာင္ ေမတၱာမပ်က္၊ ပါရမီလက္နက္ နဲ႔ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူခဲ့တာ၊ အဓိ႒ာန္ခ်မွတ္ေတာ္မူလုိက္တဲ့ စိတ္ဓါတ္ရဲ႕အဓိပတိေနာက္မွာ ဆႏၵ၊ဝီရိယ၊ပညာအဓိပတိေတြ ညီညြတ္ေပါင္းစုလုိ႔ သဗၺညဳတေရႊဉာဏ္ေတာ္ႀကီးကုိ တထုိင္တည္းပုိင္ပုိင္ရရွိေတာ္မူခဲ့တာ စိတၱာအဓိပတိပါပဲ။ ေကာင္းျမတ္တဲ့စိတ္ဓါတ္နဲ႔ ရရွိတဲ့အျဖစ္မုိ႔လုိ႔ တေလာကလုံးၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေစခဲ့ပါတယ္။ လူနတ္ျဗဟၼာသတၱဝါအေပါင္း ကုိ သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္လမ္းအမွန္ျမတ္နိဗၺာန္ဆီ ညႊန္ျပနုိင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုိအားႀကီးတဲ့ စိတ္ဓါတ္ရဲ႕အဓိပတိအစြမ္း ကုိ ဆုိးေသာ၊ယုတ္ေသာ၊ညစ္ႏြမ္းေသာ၊မဖြယ္ရာေသာ မိစာၦအစြမ္းအျဖစ္ အသုံးခ်မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေျမႀကီးကလက္မခံ ၿမိဳပစ္မွာအမွန္ပါပဲ။
ဝီမံသာဓိပတိ ပညာႏွင့္တူေသာ ေအာင္ျမင္ေၾကာင္းတရားသည္ ေလာကမွာမရွိပါ။ ဝီမံသဟူသည္ ပညာဓါတ္ကုိ ဆုိလုိပါသည္။ မေဟာသဓာ၏ပညာစြမ္းျဖင့္ အဆမ်ားစြာအားႀကီးေသာ ရန္သူအေပါင္းကုိအနုိင္ယူခဲ့တာ (ေလာကပညာ ပဲရွိပါေသးတယ္)၊ သစၥာေလးပါးအမွန္တရားဟာ ေလာကနိယာမတရားႀကီးျဖစ္ပါလ်က္ ေလာကလူသားေတြ အေမွာင္ဖုံး လုိ႔ မျမင္နုိင္၊မေတြ႕နုိင္ျဖစ္ေနရာမွ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဖာ္ထုတ္ညႊန္ျပေတာ့မွ အလင္းကုိရ အမွန္ကုိသိျမင္နုိင္ခဲ့တာ ပညာရဲ႕အဓိပတိသေဘာပါပဲ။ အဝိဇၨာအေမွာင္ဟာ ပညာအလင္းမရေသးခင္သာ တြင္က်ယ္ျခယ္လွယ္နုိင္ၿပီး ပညာ အလင္းေရာက္ရင္ေတာ့ အေမွာင္ဟူသမွ် ျမဴမွမက်န္ရေအာင္ေပ်ာက္ကြယ္ၾကရပါတယ္။ ေလာကဆင္းရဲအေပါင္းတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္ရာကုိေပးစြမ္းနုိင္ေသာ၊ ေလာကေကာင္းက်ဳိးကိုေဆာင္နုိင္ေသာ ပညာမွလြဲ၍ လူလူခ်င္းညွင္းပမ္းႏွိပ္စက္ ေသာ၊အစုလုိက္အၿပဳံလုိက္ေသေစနုိင္သည့္ ကမ႓ာဖ်က္လက္နက္မ်ားထုတ္နုိင္စြမ္းေသာ ထုိအဖ်က္ပညာ၊အယုတ္ပညာ မ်ားတြင္ေတာ့ တဖက္ကမ္းမခတ္ေစလုိပါ။
ခ်စ္စြာေသာစာ႐ႈသူ - - မိမိသႏၲာန္တြင္ ဉာဏ္ဝင္ၾကည့္ပါကုန္။ စြမ္းစြမ္းတမံ ထိပ္တန္းေရာက္ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈအစုစုတုိ႔သည္ ငါလုပ္တာမဟုတ္၍ မာန္မဝင္ေစခ်င္၊ အဓိပတိသေဘာသာ အေၾကာင္းရွိ၏ ဟု အမွန္ျမင္ ပါလွ်င္ သကၠာယဒိ႒ိေပ်ာက္ပါသည္။ အေၾကာင္းရွိသ၍ ျဖစ္ဦးမည္ကုိသိပါက ဘဝျပတ္အယူ ၿငိမ္းပါသည္။ ျဖစ္ၿပီးသမွ် ပ်က္ရ ဓမၼတာႏွင့္ အေၾကာင္းမဲ့မျဖစ္တတ္ေသာသေဘာကုိ သိျမင္ပါက ၿမဲသည္တည္သည္ဟူေသာအယူ ျပဳတ္ပါသည္။ ဒိ႒ိျပဳတ္၍ ဟုတ္နုိးနုိးသံသယရွင္းကာ ယုံၾကည္မႈအားခုိင္မာစြာျဖင့္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ပြားမ်ားအားထုတ္သြားမည္ဆုိပါလွ်င္ နိဗၺာန္ စခန္း အလွမ္းမေဝးေတာ့ပါေၾကာင္း သတင္းေကာင္းပါးလုိက္ရပါသည္။   






                                                                             ဝီမံသာ
(၁၉-၈-၂၀၁၃)


မွတ္ခ်က္ ။           ။ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။ ေဆာင္းပါးပုံစံျဖင့္ ေရးသားရျခင္းျဖစ္ပါသျဖင့္ အၿပီးတုိင္မေဖာ္ျပနုိင္ျခင္းအေပၚ
နားလည္ခြင့္လႊတ္ေစခ်င္ပါသည္ ။  (စာေရးသူ)

No comments:

Post a Comment