Saturday, September 20, 2014

(၂၄)ပစၥည္း မဟာပဌာန္းတရားေတာ္ (နိေဒၵသ) ျမန္မာျပန္



( ရည္ရြယ္ခ်က္ ႏွင့္ ဆႏၵ )
        ပဌာန္းဟူသည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာအေၾကာင္းတုိ႔ကုိ ေဟာေသာတရားျဖစ္၏။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ရေသာ္ (၂၄)ပစၥည္း နည္း (၂၄)မ်ဳိးဟုရ၏။ အက်ယ္ခ်ဲ႕လွ်င္မူကား လူတုိ႔နားႏွင့္မဆန္႔ လူတုိ႔သခၤ်ာျဖင့္တြက္ေရမရနုိင္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ နတ္သားျဖစ္ေနေသာမယ္ေတာ္ကုိအေၾကာင္းျပဳ၍ နတ္ျပည္၌ ဝါတြင္းသုံးလပတ္လုံး မရပ္မနားေဟာေတာ္မူရ၏။ ထုိသုိ႔ မရပ္မနား ေရတံခြန္စီးက်သလုိ ေဟာေတာ္မူေသာ အဘိဓမၼာ(၇)က်မ္း တရားေတာ္ထဲမွ ေနာက္ဆုံးထားေဟာရေသာ အနႏၲနရသမႏ ၱ မဟာပဌာန္းက်မ္းေတာ္ႀကီးသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ေ႐ႊဉာဏ္ေတာ္အစုံ ျဖန္႔ထြက္က်က္စားရာျဖစ္သျဖင့္ ပထမဆုံးေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္(၆)သြယ္ ကြန္႔ျမဴးေပၚထြက္ေတာ္မူရေသာ ေဒသနာေတာ္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ထုိမွ် က်ယ္ဝန္းနက္နဲလွေသာ မဟာပဌာန္းက်မ္းေတာ္ႀကီး၏ ဂုဏ္ေတာ္ေတြကုိ ဖြင့္ဆုိပါလွ်င္ စာ႐ႈသူတုိ႔၏ အခ်ိန္ကုိျဖဳန္းရာ ေရာက္ပါမည္။ ပဌာန္းတရားကုိနားလည္ခဲ့ပါလွ်င္ အျမင္မွား(ဒိ႒ိ)ႏွင့္ ယုံမွားသံသယ(ဝိစိကိစၧာ) ကင္းနုိင္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အပါယ္ေလးပါးမွ လြတ္ရာ၏။ အက်ဥ္း(ပစၥယုေဒၵသ)မွ်သာ ေျပာျပန္လွ်င္မူ ရွင္သာရိပုၾတာလုိ မဟာဥာဏ္ႀကီးရွင္မွသာ
ခ်ဲ႕ထြင္ စဥ္းစား နားလည္နုိင္ေပမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မက်ဥ္းမက်ယ္ အလယ္အလတ္(နိေဒၵသ)ပါဠိေတာ္ကုိ မွီး၍ ကၽြႏု္ပ္၏ ဉာဏ္မီသေလာက္ျဖင့္သာ လူအမ်ားနားႏွင့္ဆန္႔နုိင္ရန္ ျပန္ဆုိပါမည္။ ရည္႐ြယ္ခ်က္ကား အမွန္ကုိျမင္၍ အပါယ္ေလးပါး မွ လြတ္ေစလုိေသာ ေစတနာသာျဖစ္ပါ၏။ ထုိေစတနာမွန္ျဖင့္ ဤဓမၼေဒသနာ၊ဓမၼဒါနေကာင္းမႈႀကီးကုိ ျပဳလုပ္ရေသာ ကံ အေၾကာင္းတရားအတြက္ တခုကုိသာရလုိပါ၏။ ကၽြႏု္ပ္သည္ ေငြေၾကး၊ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားမႈ၊လူအထင္ႀကီးခံရမႈတုိ႔ကုိ ႏွမ္းတေစ႔မွ်မရလုိပါ။ ပဌာန္းေဒသနာေတာ္ကုိ မွ်ေ၀ရင္း၊ဆင္ျခင္သုံးသပ္ရင္းျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ သဗၺညဳတေ႐ႊဉာဏ္ ေတာ္ႀကီးသည္ ကၽြႏု္ပ္၏သႏၲာန္တြင္ အရိပ္အေယာင္မွ် ကိန္းဝပ္ကာ သံသရာကုိ ျဖတ္တတ္ေသာ၊ ကိေလသာကုိ သတ္ တတ္ေသာ မဂ္တရား၊ဖုိလ္တရား၊ မဂ္ဉာဏ္၊ဖုိလ္ဉာဏ္တုိ႔သာ ျဖစ္ရပါလုိ၏။ နိဗၺာန္ကုိသာ ဉာဏ္ျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ျပဳရပါ လုိ၏ ဟု ဆႏၵျပဳအပ္ပါသည္ ။     

၁။ ေဟတုပစၥယ (နိေဒၵသ)
ေဟတူ ေဟတုသမၸယုတၱကာနံ ဓမၼာနံ တံ သမုဌာနာနဥၥ ႐ူပါနံ ေဟတု ပစၥေယန ပစၥေယာ ။
          ေဟတု ဟူသည္ မူလအေၾကာင္းတရားျဖစ္၏။ အပင္တပင္၏ ေရေသာက္ျမစ္ကဲ့သုိ႔ ထုိအပင္ ပြားစည္ပင္ျခင္းကုိ
ေက်းဇူးျပဳတတ္သည္။ ထုိအေၾကာင္းတရားကား(၆)ပါးတည္း။ ကုသုိလ္ဟိတ္(၃)ပါး - အေလာဘ၊အေဒါသ၊အေမာဟ ႏွင့္ အကုသုိလ္ဟိတ္(၃)ပါး ေလာဘ၊ေဒါသ၊ေမာဟတုိ႔ ျဖစ္၏။ ေလာဘသည္ လုိခ်င္တပ္မက္ျခင္း။ ေဒါသသည္ အမ်က္ထြက္ ၾကမ္းၾကဳတ္ဖ်က္ဆီးတတ္ျခင္း၊မေက်နပ္ခံျပင္းျခင္း။ ေမာဟသည္ ေတြေဝမုိက္မဲျခင္း၊မသိနားမလည္ျခင္းျဖစ္၏။ ကုသုိလ္ ဟိတ္(၃)ပါးသည္ အကုသုိလ္ဟိတ္(၃)ပါးႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဖက္သေဘာရွိသည္။ အေလာဘသည္ ေပးကမ္းစြန္႕ႀကဲလုိျခင္း၊ အလုိရမၼက္နဲပါးျခင္း။ အေဒါသသည္ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ ေကာင္းက်ဳိးေဆာင္တတ္ျခင္း၊အေကာင္းျမင္တတ္ျခင္း၊(ေမတၱာ)ဓါတ္။ အေမာဟသည္ အမွား၊အမွန္၊ အေၾကာင္း၊အက်ဳိးကုိ တတ္သိနားလည္ျခင္း၊ ကၽြမ္းက်င္လိမၼာျခင္း(ပညာ)ဓါတ္ျဖစ္၏။ ထုိဟိတ္(၆)ပါးသည္ တပါးျဖစ္ေစ ႏွစ္ပါး၊သုံးပါးစုံ၍ျဖစ္ေစ မိမိ၏ အတိတ္ဘ၀ကံ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ မိမိသႏၲာန္တြင္ ေမြးကတည္းကပါလာၾက၏။ ကုသုိလ္ဟိတ္ တပါးမွ်ပါမလာသည့္ ပုဂၢဳိလ္ကုိ အဟိတ္ပုဂၢဳိလ္ဟုေခၚ၏။ တိရိစၧာန္တုိ႔တြင္ ကုသုိလ္ဟိတ္ တပါးမွ်မပါ၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဟိတ္တိရိစၧာန္ဟုေခၚရ၏။ လူသည္ တိရိစၧာန္္ႏွင့္ ဘာကြာသနည္း၊  စဥ္းစား ဆင္ျခင္ဉာဏ္၊အေၾကာင္းအက်ဳိး သိတတ္ေသာဉာဏ္ လူတြင္ရွိ၏။(အေမာဟဟိတ္တည္း) စဥ္းစားတတ္ေသာေၾကာင့္ပင္ လူသည္တိရိစၧာန္ထက္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္ျခင္းျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ဥာဏ္ကင္းမဲ့ကာ ေတြေဝမုိက္မဲလြန္းသူ ကုိ လူ႔တိရိစၧာန္ဟု သမုတ္ၾကကုန္၏။
          အတိတ္ကံပါရမီျပည့္စုံသျဖင့္ ကုသုိလ္ဟိတ္(၃)ပါးစလုံးပါလာခဲ့သူကုိ တိဟိတ္ပုဂၢဳိလ္ဟုေခၚသည္။ ထုိသူသည္ နူးညံ့သိမ္ေမြ႕ၿပီး သနားၾကင္နာတတ္၏၊ေမတၱာဓါတ္ႀကီးမား၍ အမ်ားေကာင္းက်ဳိးေဆာင္လုိ၏၊အလုိရမၼက္မႀကီး၊ ေပးခ်င္၊ ကမ္းခ်င္၊လႈခ်င္၊တန္းခ်င္တတ္၏။ဉာဏ္ပညာ၊အေျမာ္အျမင္ႏွင့္ ျပည့္စုံသူျဖစ္သည္။သင္ၾကားတတ္ေျမာက္လြယ္သူ၊ဆုံးမ နာယူလြယ္သူျဖစ္သည္။ အဆုိပါ တိဟိတ္ပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ ယခုဘဝတြင္ပင္ သူေတာ္ေကာင္းတရားနာၾကားရပါက နိဗၺာန္ ကုိ မဂ္ဥာဏ္၊ဖုိလ္ဥာဏ္ျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ျပဳနုိင္ကာ အရိယာသူေတာ္စင္မ်ား ျဖစ္နုိင္ပါသည္။ သုိ႔ပါ၍ မိမိတြင္ကုသုိလ္ဟိတ္ (၃)ပါးစလုံးမပါလာေစကာမူ လူအျဖစ္ကုိရရွိၿပီးျဖစ္၍ အနဲဆုံး အေမာဟ ဟိတ္ကေလးေတာ့ပါလာပါသည္။ 
ထုိသုိ႔ေသာ စဥ္းစားဆင္ျခင္ဉာဏ္ေလးကုိ အသုံးျပဳကာ တိဟိတ္ပုဂၢဳိလ္တုိ႔ကုိ အားက်အတုယူၿပီး ကုသုိလ္တရားပြားမ်ား ၾကပါက လူမွန္လွ်င္ စူဠေသာတာပန္ အရိယာအငယ္စားကေလးေတာ့ ျဖစ္နုိင္ပါေသးသည္ဟု အားတက္ဖြယ္သတင္း စကား ေျပာၾကားရပါ၏။  ထုိသုိ႔မွမဟုတ္ တိရိစၧာန္္စရုိက္ေတြ အားႀကီးၿပီး ႀကီးနုိင္ငယ္ညွင္း၊ ဘနဖူးသုိက္တူး၊ ဘယ္သူ ေသေသ ငေတမာၿပီးေရာ စိတ္မ်ဳိးျဖင့္ ဆုိးခ်င္တုိင္းဆုိးၾကပါလွ်င္မူကား - - အကုသုိလ္ဟိတ္(၃)ပါး၏ လားရာကုိျပလုိ ပါ၏။    ေလာဘဟိတ္အေၾကာင္းအေထာက္အပံ့ျဖင့္ ေလာဘစိတ္ႏွင့္ေသလွ်င္ ၿပိတၱာျဖစ္ရမည္။ ေဒါသဟိတ္အေၾကာင္း အေထာက္အပံ႔ျဖင္႔ ေဒါသစိတ္ႏွင့္ေသလွ်င္ ငရဲက်ရမည္။ ေမာဟဟိတ္အေၾကာင္းအေထာက္အပံ႔ျဖင့္ ေမာဟစိတ္ႏွင့္ေသ လွ်င္ တိရိစၧာန္ျဖစ္ရမည္ ။ ဤကား အကုသုိလ္ဟိတ္၏ အက်ဳိးဆက္ပင္တည္း။
          အမွန္တရားကုိသိျမင္လုိ၍ ေကာင္းမႈျမတ္နုိးေကာင္းေအာင္က်ဳိးပမ္းလုိသည့္ ခ်စ္စြာေသာစာ႐ႈသူ - - - မိမိကုိယ္ မိမိ ဉာဏ္ျဖင့္ဆင္ျခင္ၾကည့္ပါေလ။ ျဖစ္လာရသမွ်ေသာ ေကာင္းမႈ၊မေကာင္းမႈ၊ ေကာင္းက်ဳိး၊မေကာင္းက်ဳိးတုိ႔သည္ ပုဂၢဳိလ္ သတၱ၀ါ၊ငါသူတပါး၊အတၱကလုပ္လုိ႔ျဖစ္သေလာ။ ျဖစ္စရာအေၾကာင္းတရား ဟိတ္(၆)ပါးေၾကာင့္ျဖစ္သေလာ။ ထုိေမးခြန္း ကုိ ေျဖနုိင္ပါက ငါဟုစြဲယူစရာ ဘာမွမရွိသည့္သေဘာကုိ ေကာင္းစြာနားလည္ကာ သကၠာယဒိ႒ိ ျပဳတ္ပါ၏။ ျဖစ္ဦးမည့္ သေဘာ အေၾကာင္းတရားဟိတ္(၆)ပါးရွိေနသ၍ ေကာင္းမႈ၊မေကာင္းမႈေတြ ဆက္ျဖစ္ေနဦးမည္ကုိ ေကာင္းစြာျမင္ပါက
ဘ၀ျပတ္၏ဟူေသာအယူ ဥေစၧဒ ဒိ႒ိ ကင္းပါ၏။ ဟိတ္(၆)ပါးအေၾကာင္းတရားတုိ႔သည္ ယွဥ္တြဲျဖစ္စရာတရားတုိ႔ျဖင့္သာ အတူယွဥ္တြဲျဖစ္ေလ႔ရွိၿပီး အေၾကာင္းမဲ့ထမျဖစ္တတ္ေသာ သေဘာကုိ နားလည္ပါလွ်င္ အၿမဲရွိေနသည္ဟု ယူစြဲေသာ  ႆႆတဒိ႒ိ ျပဳတ္ပါသည္။ အျမင္မွားျခင္းမရွိေတာ့သူသည္ မိမိခႏၶာတြင္ ဉာဏ္ျဖင့္ဆင္ျခင္၍ ရလာေသာအသိအေပၚ သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ မဆုံးျဖတ္နုိင္ေသာ သံသယကင္းရွင္းလ်က္ ယုံၾကည္မႈသဒၶါ ခုိင္မာအားေကာင္းခဲ့ပါလွ်င္ တိဟိတ္ပုဂၢဳိလ္ မွန္ပါက ယခုဘ၀တြင္ပင္ ဒိ႒ိႏွင့္၀ိစိကိစၧာျပဳတ္၍ ျဖစ္ျခင္း၊ပ်က္ျခင္း ကင္းရာအမွန္ ျမတ္နိဗၺာန္ကုိ ပထမေသာတာပတၱိမဂ္ ဉာဏ္ျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ျပဳနုိင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ပါ၍ ေဟတုပစၥယကုိ အႏၲရာယ္ကင္း႐ြတ္ဖတ္႐ုံမွ်မကပဲ ထုိဟိတ္(၆)ပါး အေၾကာင္းတရားတုိ႔၏ သေဘာအမွန္ကုိ မိမိခႏၶာႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ကာ ဉာဏ္ျဖင့္ဆင္ျခင္ပြားမ်ားအားထုတ္ပါက မဂ္ဉာဏ္၊ဖုိလ္ ဥာဏ္၊နိဗၺာန္အသခၤတဓါတ္ကုိ အရွင္လတ္လတ္ မ်က္ေမွာက္ျပဳနုိင္ေၾကာင္း သတင္းေကာင္းပါးလုိက္ရပါသည္ ။           




                                                                              ဝီမံသာ
(၁၈-၈-၂၀၁၃)


မွတ္ခ်က္ ။           ။ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။ ေဆာင္းပါးပုံစံျဖင့္ ေရးသားရျခင္းျဖစ္ပါသျဖင့္ အၿပီးတုိင္မေဖာ္ျပနုိင္ျခင္းအေပၚ
နားလည္ခြင့္လႊတ္ေစခ်င္ပါသည္ ။ (စာေရးသူ)

No comments:

Post a Comment