စတၱာေရာခႏၶာ အ႐ူပီေနာ အညမည ပစၥေယနပစၥေယာ ။ စတၱာေရာမဟာဘူတာ
အညမည ပစၥေယနပစၥေယာ ။ ၾသကၠံတိကၡေဏ နာမ႐ူပံ အညမည ပစၥေယနပစၥေယာ ။
အညမည
ပစၥည္း ဆုိတာ အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္
အမွီသဟဲျပဳျခင္းအားျဖင္႔ ေက်းဇူးျပဳတတ္တဲ႔ သေဘာကုိ ေခၚပါတယ္ ။ ထုိင္ခုံတလုံးရဲ႕ ေဒါက္သုံးေခ်ာင္းဟာ
တခုကုိတခုအျပန္အလွန္ အမွီျပဳၿပီး ျဖစ္တည္ေနၾကသလုိပဲ ႐ုပ္တရား နာမ္တရားေတြဟာလဲ အညမညပစၥယေက်းဇူးျပဳလ်က္
ျဖစ္ပ်က္၊ေျပာင္းလဲၾကရပါတယ္။ ဘယ္တရားေတြ အခ်င္းခ်င္း အမွီသဟဲျပဳၿပီး ျဖစ္ေလ႔ရွိသလဲ ဆုိတာ ရွင္းျပထားပါတယ္။
နာမ္ခႏၶာ(၄)ပါးဟာ အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္အမွီသဟဲျပဳရင္း
ျဖစ္ၾကပ်က္ၾကပါတယ္ ။ ထုိ(၄)ပါးမွာ
၁ ။ ဝိဥာဏကၡႏၶာ ၊ ၂ ။ သညာကၡႏၶာ ၊ ၃ ။ ေဝဒနာကၡႏၶာ ၊ ၄ ။
သခၤါရကၡႏၶာ တုိ႔ျဖစ္ၾကပါတယ္ ။ ဝိဥာဏကၡႏၶာက
သိျခင္း သေဘာျဖစ္ပါတယ္ ။ အာ႐ုံမွန္သမွ်ကုိ သိ႐ုံသိလုိက္ၿပီး သိျခင္းကိစၥၿပီးတာ နဲ႔
ပ်က္သြားပါေတာ႔တယ္ ။ သညာကၡႏၶာက မွတ္သားျခင္းသေဘာျဖစ္ပါတယ္ ။ သိတာနဲ႔တၿပိဳင္နက္
မွတ္လုိက္တယ္ ၊ မွတ္ျခင္းကိစၥၿပီးတာနဲ႔ ပ်က္သြားပါေတာ႔တယ္ ။
ေဝဒနာကၡႏၶာက ခံစားျခင္းသေဘာျဖစ္ပါတယ္ ။ ေဝဒနာ(၃)မ်ဳိးရွိပါတယ္
။ ေကာင္းတယ္လုိ႔ခံစားတဲ႔ ေသာမနႆ ေဝဒနာ ၊ မေကာင္းဘူးလုိ႔ခံစားတဲ႔ ေဒါမနႆေဝဒနာ ၊ ေကာင္း၊မေကာင္းမဟုတ္
လစ္လ်ဴ႐ႈၿပီးခံစားတဲ႔ ဥေပကၡာေဝဒနာ ရယ္လုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္ ။ သိတာ၊မွတ္တာနဲ႔တၿပိဳင္နက္ ခံစားလုိက္တယ္
။ ခံစားျခင္းကိစၥၿပီးတာနဲ႔ ပ်က္သြားပါေတာ႔တယ္ ။ သခၤါရကၡႏၶာကေတာ႔ ျပဳျပင္စီရင္၊ေျပာင္းလဲျခင္းသေဘာ ျဖစ္ပါတယ္ ။ ေျပာင္းလဲျခင္းက
အက်ဳိး(ပစၥယုပၸန္)သာျဖစ္ၿပီး ျပဳျပင္စီရင္ျခင္း(ဝါ)ျပဳလုပ္ျခင္းက အေၾကာင္း(ပစၥယ)ျဖစ္ပါတယ္
။ သိတာ၊မွတ္တာ၊ခံစားတာနဲ႔တၿပိဳင္နက္ ျပဳျပင္စီရင္ လုိက္တယ္ ။ ျပဳျပင္စီရင္ျခင္းကိစၥၿပီးတာနဲ႔
ပ်က္သြား ပါေတာ႔တယ္ ။
ဒီခႏၶာ(၄)ပါးဟာ
တပါးကုိတပါး အမွီျပဳၿပီး၊အခ်င္းခ်င္းေထာက္ကူေဖးမၿပီးမွ ျဖစ္နူိင္၊ပ်က္နူိင္ၾကပါတယ္
။ တခု အားေကာင္းရင္ က်န္တရားေတြအားေကာင္းလာၿပီး တခုအားနဲရင္ က်န္တရားေတြလုိက္ပါအားနဲေလ႔ရွိပါတယ္
။ ဥပမာ သခၤါရကၡႏၶာျဖစ္တဲ႔ ဖႆ (အာ႐ုံထိေတြ႕မႈ) အားေကာင္းရင္ က်န္ သိျခင္း၊မွတ္ျခင္း၊ခံစားျခင္းေတြလဲ
အားေကာင္းလာၿပီး ဖႆ အားနဲရင္ သိ၊မွတ္၊ခံစားမႈလဲ အားနဲပါတယ္ ။ ဒီလုိပဲ သိမႈ(ျမင္၊ၾကား၊ေတြး
စသည္) အားေကာင္းရင္လဲ မွတ္ျခင္း၊ ခံစားျခင္း၊ျပဳျပင္စီရင္ျခင္းေတြ အားေကာင္းလာၿပီး
သိမႈအားနဲရင္ ခံစား၊ျပဳျပင္၊မွတ္သားမႈေတြ အားနဲတတ္ပါတယ္ ။
မဟာဘူတ
ဓါတ္ႀကီး(၄)ပါးဟာလဲ အခ်င္းခ်င္း၊အျပန္အလွန္အမွီသဟဲျပဳရင္း ျဖစ္ၾက၊ပ်က္ၾကပါတယ္ ။ ဒီ
႐ုပ္ ဓါတ္ႀကီးေလးပါးဟာ အတူတကြေပါင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းၾကေတာ႔မွ အထည္၊ ကုိယ္အျဖစ္မွတ္ယူနုိင္ပါတယ္
။ ဒီမဟာဘုတ္ ဓါတ္ႀကီး(၄)ပါးကေတာ႔ - ၁ ။ ပထဝီဓါတ္ = မာျခင္း၊ေပ်ာ႔ျခင္း သေဘာ ။ ၂ ။
ေတေဇာဓါတ္ = ပူျခင္း၊ေအးျခင္းသေဘာ ။ ၃
။ အာေပါဓါတ္ = ယုိစီးျခင္း၊ဖြဲ႕စည္းျခင္းသေဘာ ။ ၄ ။ ဝါေယာဓါတ္
= ေထာက္ကန္ျခင္း၊လႈပ္ရွားျခင္းသေဘာ တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။
အမိဝမ္းထဲမွာ
ပဋိသေႏၶေနရတဲ႔အခ်ိန္မွာ ႐ုပ္နဲ႔နာမ္တုိ႔ဟာ အျပန္အလွန္အမွီသဟဲျပဳရင္း ျဖစ္ၾက၊ပ်က္ၾက
ရပါ တယ္ ။ ဘယ္လုိျဖစ္သလဲဆုိေတာ႔ အတိတ္ဘဝက စုတိစိတ္က်ၿပီးတာနဲ႔ တၿပဳိင္နက္ ပဋိသေႏၶစိတ္ကေလးျဖစ္တယ္
။ ပဋိသေႏၶစိတ္ျဖစ္တာနဲ႔တၿပိဳင္နက္ အတိတ္ကံအားေလ်ာ္စြာ ကမၼဇ႐ုပ္ကေလးစျဖစ္တယ္ ။ စိတ္ကေလးေနတဲ႔အိမ္ျဖစ္လုိ႔
ဟဒယဝတၳဳႏွလုံးအိမ္လုိ႔ေခၚတယ္ ။ ပဋိသေႏၶစိတ္ အားေကာင္းရင္ ကမၼဇ႐ုပ္ဟဒယဝတၳဳအားေကာင္းမယ္
၊ ဟဒယဝတၳဳ အားေကာင္းရင္ ဇာတိစိတ္အားေကာင္းမယ္ ဆုိတဲ႔ အညမညပစၥယ ေက်းဇူးျပဳျခင္းအားျဖင္႔
႐ုပ္၊နာမ္ႏွစ္ပါးတုိ႔ဟာ တခုကုိ တခု အျပန္အလွန္ အမွီသဟဲျပဳ ျဖစ္ၾက၊ပ်က္ၾကရင္း တေျဖးေျဖးရင္႔က်က္ႀကီးထြား
႐ုပ္အသစ္၊စိတ္အသစ္ေတြ ပြားလာႀက ရတာ ပဥၥေဝါကာရဘုံသား(႐ုပ္-၁၊နာမ္-၄ ရွိေသာဘုံ)လူ၊သတၱဝါအားလုံးရဲ႕
သဘာဝသေဘာတရားပါပဲ ။
အမွန္တရားကုိလုိလားေသာ
ခ်စ္စြာေသာစာ႐ႈသူ ။ မိမိခႏၶာမွာ ျဖစ္လာသမွ်ေသာ တရားေတြကုိ ဥာဏ္နဲ႔ေသခ်ာ စူးစုိက္ အာ႐ုံျပဳၾကည့္လုိက္ရင္
႐ုပ္တရားေတြဟာ သူတုိ႔အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္အမွီျပဳလ်က္ ၊ နာမ္တရားေတြလဲ သူတုိ႔ အခ်င္းခ်င္း
အျပန္အလွန္အမွီျပဳလ်က္ ျဖစ္၊ပ်က္ေနၾကတဲ႔ ဒီသေဘာတရားေတြၾကားထဲမွာ အတၱဆုိတာ ရွာလုိ႔ကုိမရွိပါဘူး
လုိ႔ ထင္ရွားသိလုိက္ရင္ျဖင္႔ ငါစြဲသကၠာယဒိ႒ိ ျပဳတ္ပါၿပီ ။ ျဖစ္လုိက္၊ပ်က္လုိက္ ဆက္တုိက္လည္ပတ္ေနရတာမုိ႔
ျပတ္တယ္ (ဥေစၧဒ) လုိ႔လဲ မဟုတ္၊ ၿမဲတယ္ (ႆႆတ)လုိ႔လဲမဟုတ္ပါ ။ အစြဲကင္းကင္း၊သံသယရွင္းရွင္းနဲ႔
ယုံၾကည္သဒၶါ ခုိင္မာစြာ ဆက္လုိ႔ အားထုတ္ပြားမ်ားသြားမယ္ဆုိရင္ သံသရာစက္ရဟတ္ ျပတ္ဖုိ႔ရာ
၊ နိဗၺာန္စခန္းျမန္းဖုိ႔ရာ လက္တကမ္းသာလုိပါ မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းေကာင္းပါးလုိက္ရပါသည္
။
ဝီမံသာ
(၂၀-၉-၂၀၁၃)
No comments:
Post a Comment